A műanyagmentes július egyik legkézenfekvőbb vállalása: ásványvíz helyett csapvizet inni.
A csapvíz fogyasztás népszerűsítése központi eleme a környezet tudatos szemléletmódot szorgalmazó kampányoknak. A kampány üzenete szerintem akkor lehet sikeres, ha azt hiteles érvelés és valódi alternatíva bemutatása is kíséri.Az „Igyunk csapvizet a csomagolt helyett” szlogen nem biztos, hogy elegendő és hiteles üzenet. Szerintem azért, mert a legtöbb fogyasztói csapon nem vethető össze a vezetékes víz minősége az ásványvíz minőségével. Sem érzékszervi, sem kémiai szempontból!
A vezetékes víz ivóvíz célú felhasználásának népszerűsítését nem segíti az a leegyszerűsítő kommunikáció, ami kritika nélkül titulálta évekig „kiváló minőségűnek” a magyar vezetékes vizet, figyelmen kívül hagyva a fogyasztói csapokon mérhető másodlagos szennyezőket (köztük pl. az egészségkárosító ólmot).
2021. január 12-én életbe lépett az EU ivóvíz irányelve, ami a mérési adatokra alapozott korrekt tájékoztatást is szorgalmazza annak érdekében, hogy növekedjék a fogyasztói bizalom a csapvíz minőségével kapcsolatban. A csapvíz minőségének javításán kívül a bizalom visszaépítése is szükséges ahhoz, hogy a csapvíz ivóvíz célú fogyasztása emelkedjen, ezáltal csökkenjen a csomagolt vizek iránti igény.
Miért fontos a korrekt tájékoztatás?
Magyarországon az NNK mérési eredményei alapján, kb. 750.000 fogyasztónál a vezetékes víz az ólom szennyezés miatt nem ivóvíz minőségű. Az érintett fogyasztók többsége nem tudja ezt, mert az ólomszennyezés nem jár szín-, szag- vagy íz romlással, jelenlétére semmi sem utal.
Az ivóvíz általi ólomterhelés kisgyermekek számára visszafordíthatatlan egészségkárosodással jár. Mivel az ólom legtöbbször a fogyasztó tulajdonában lévő vezetékekből, szerelvényekből oldódik a vízbe, nem jelenik meg a statisztikákban.
Mit tehetünk? Gondolkodjunk másképp a víz minőségéről!
Statisztikai adatok szerint vízfelhasználásunk kevesebb, mint 5%-a ivóvíz célú.
A fogyasztók ehhez igazítanák a teljes vízmennyiség minőségét. Másként fogalmazva: a WC-t is kristálytiszta, finom ivóvízzel szeretnék öblíteni.
Szerintem nem ez a racionális gondolkodás.
A WC-t nem kellene ásványvízzel öblíteni!
Mosásra, mosogatásra, zuhanyzásra a jelenleg szolgáltatott víz talán túl jó... meginni viszont lehet, hogy nem elég jó!
A jelenlegi költségszinten valószínű a lehető legjobb minőségű víz kerül az elosztó hálózatba.
Szerintem az ivóvíz célú felhasználásra a kívánt minőségű ivóvizet a fogyasztóhelyen célszerű „utó tisztítani”!
Mi fogyasztók is tehetünk azért, hogy a poharunkba kerülő víz minőségével elégedettek legyünk: a szolgáltatói minőséget legalább megőrizzük és szükség esetén a felhasználási célnak megfelelően javítsuk.
Szerintem a szakmai szereplők részéről új kommunikációs stratégia kialakítására van szükség annak érdekében, hogy a 2021 évi víz világnapi szlogen: A víz érték, becsüljük meg! a vízfogyasztó számára is értelmezhető legyen.